کولر گازی

آموزش نصب کولر گازی : راهنمای جامع و گام به گام نصب کولر گازی و اسپلیت

اولین گام در استفاده از کولر گازی نصب آن می باشد که، حتما باید با رعایت استاندارهای موجود انجام گیرد و نصب نادرست کولر گازی، علاوه به کاهش عملکرد آن، موجب بروز خسارت هم خواهد شد. در ادامه، آموزش نصب کولر گازی را بصورت گام به گام ارائه میکنیم.

آموزش نصب کولر گازی : راهنمای جامع و گام به گام نصب کولر گازی و اسپلیت

آموزش نصب کولر گازی : راهنمای جامع و گام به گام نصب کولر گازی و اسپلیت

آموزش نصب کولر گازی پنجره ای : در این مقاله بصورت مفصل در خصوص آموزش نصب کولر گازی پنجره ای صحبت کرده بودیم، برای مطالعه آن اینجا را کلیک کنید.

کولر گازی اسپلیت : بعد از استقبال مردم از کولر گازی ، طراحان به این فکر افتادند که دستگاهی بسازند که، سرو صدا کولر گازی را از آن حذف کنند و برای نصب آن تنوع بیشتری داشته باشیم، و این امر سبب طراحی کولر گازی اسپلیت یا دو تکه گردید.

نصب کولر گازی در حالت کلی شامل سه مرحله می باشد:

  1. نصب یونیت داخلی کولرگازی
  2. نصب یونیت خارجی کولر گازی
  3. لوله کشی بین یونیت ها

هر اسپلیت از دو بخش تشکلیل شده است که بخشی که داخل واحد یا در اتاق نصب میشود را اصطلاحا یونیت داخلی میگویند و بخشی که خارج از ساختمان نصب میشود را یونیت خارجی یا کندانسور میگویند.

یونیت داخلی، خود از قطعات مختلف و بخش های متعددی تشکیل شده است، که در مقاله “قطعات یونیت داخلی کولر گازی” مفصل در خصوص آنها صحبت کردیم.

یونیت خارجی، نیز دارای قطعات مختلفی می باشد که در مقاله “قطعات یونیت خارجی کولر گازی” به تشریح آنها پرداختیم.

ابزار مورد نیاز برای نصب کولر گازی اسپلیت

  • لوله بر مسی
  • گیج فشار
  • مانومتر
  • چهارپایه
  • و غیره

جهت آشنایی بیشتر به ” تجهیزات مورد نیاز برای نصب کولر گازی ” مراجعه کنید.

آموزش نصب و مراحل راه اندازی کولر های گازی

درکولر های گازی استانداردهای زیادی از زمان خرید تا استفاده وجود دارد ک اگر به هر کدام از این ها توجه نشود ، زیان های زیادی به بار می آورد .


گاهی ممکن است پس از خرید دستگاه خود و نصب آن به این فکر بیوفتید که چرا نصاب یا کارشناس هزینه اضافه و گزافی از شما به عنوان پرداختی دریافت کرده ، و بهتر بود خودتان مراحل نصب راانجام دهید زیرا بر این باورید که این مراحل بسیار آسان بوده و نیازی به نصاب دیتگاه شما نیست .


لیکن این باور به شدت غلط است زیرا این مراحل سخت بوده و نیاز به دقت و تجربه یک نصاب ماهر در این زمینه دارد و هر گونه خطایی در نصب و راه اندازی آن باعث اتلاف عمر دستگاه شما و عملکرد ضعیف آن می شود .


ما امروز اینجاییم تا در کنار شما عزیزان ، مراحل نصب کولر و اسپلیت ها را توضیح و به صورت جدا شرح دهیم ؛

آموزش و نصب کولر گازی

سنجش ظرفیت دستگاه ، شرایط محیطی و آب و هوا

در اولین قدم کارشناس یا تکنسین باید شرایط محیطی ، آب و هوای آن منطقه ، و مدل محصول را مورد بررسی و کارشناسی قرار دهد .

زیرا اگر به هر دلیلی مدل محصول با آن شرایط آب و هوایی سازگار نباشد ، یا شرایط محیط به دلایل مختلف مناسب نباشد ، دستگاه در دراز مدت دچار عیوب غیر قابل تعمیر می شود .

نصب پنل داخلی کولر گازی یا اسپلیت به صورت اصولی و با دقت بالا

در نصب یونیت داخلی دستگاه ، باید بهترین محل را از هر جانب در نظر گرفت برای مثال ، یونیت باید جایی نصب شود که بعد از قرار گرفتن دستگاه بر روی آن بتواند باد را به هر سمت محل نصب شده هدایت و پخش کند .


در ادامه نکات و مراحی نصب به صورت کاملا ساده برای شما عزیزان همراه ، شرح داده می شود ؛

ارتفاع مناسب و فواصل بهینه در نصب پنل چه مقدار است ؟

در درجه اول باید به این فواصل میلی متری توجه زیادی کرد زیرا دستگاه نصب شده هوا را ازبالا به درون خود می کشد و از سمت پاین آن را خارج می کند پس مهم است که از سمت بالا و پایین در قسمت مناسبی قرار بگیرد .


بدین صورت بهترین ارتفاع بررسی شده برای نصب 2 متر و 30 سانتی متر است و دستگاه شما باید حداقل 20 الی 30 سانتی متر از سقف محل نصب فاصله داشته باشد . و فاصله پنل از هر سمت باید 10 الی 15 سانتی متر باشد .

راهنمای کامل نصب کولر های گازی

روش و آموزش نصب درست کولر گازی بر روی دیوار چگونه است ؟

برای اینکه پایه کولرگازی شما درست رو دیوار نصب شود کارشناس مورد نظر باید جای تمامی پیچ ها ، رول پلاک ها و .. را با یک تراز دقیق بر روی دیوار مشخص کند تا پایه را دقیقا در همان محل نصب نماید .


اگر حتی یک میلیمتر جا به جا نصب شود باعث لرزش هایی با صدای زیاد شده باعث اختلال در آرامش می شود و یا حتی باعث نشتی آب از پنل شده و دستگاه شما را دچار آسیب جدی میکند .

چرا باید از پمپ درین و لوله تخلیه آب در نصب کولر گازی استفاده کرد ؟

به صورت کلی عملکرد کولر های گازی و یا حتی اسپلیت ها بدین شکل است که گرمای محیط را در یک سیکل برنامه ریزی شده از محیط گرفته و به صورت سرما آن را واحد محیط میکند .

به همین دلیل مقدار قابل توجهی رطوبت در کف سینی درین ایجاد می شود و برای تخلیه این مایع باید از لوله های تخلیه آب استفاده نمود تا این مایع باقی مانده آسیبی به کندانسور نزند .


قطر این لوله ها حداقل باید 1 اینچ باشد تا عملکرد درستی داشته باشد و همچنین در صورتی که فاصله پنل تا محل تخلیه این لوله ها زیاد بود باید از پمپ درین استفاده نمود .


شاید این نکات بسیار کوچک باشد ولیکن رعایت نکردن آن باعث عیوب زیادی در دستگاه شما می شود.

تاثیر لوله کشی در نصب دستگاه

در لوله کشی دستگاه باید دقت زیادی کرد و یکی از مراحلیست که سختی خاص خودش را دارد . طول و ارتفاع لوله ها باید طبق استاندارد ها نصب این دستگاه باشد و سایز این لوله ها باید مناسب با مدل دستگاه شما باشد .


در ادامه نکاتی درباره لوله کشی دستگاه که بسیار مهم است شرح داده می شود که نصاب یا کارشناس شما باید به این نکات کلیدی توجه کند ؛

• استاندارد های سایز ، ارتفاع و طول لوله کشی های دستگاه در نصب به چه صورت است و چه تاثیری دارد ؟

در هر کولر گازی می بایست با توجه به مدل آن استاندارد های لازم برا فواصل لوله کشی بین پنل و موتور و همچنین بین کندانسورو موتور را رعایت کرد .


از این رو فاصله لول کشی بین یونیت های دستگاه باید حداقل بین 5 تا 7 متر باشد تا راندمان دستگاه به صورت استند بای حفظ شود .

اندازههای استاندارد برای نصب کولر گازی

• تله روغن در نصب کولر گازی چه کابردی دارد ؟

اگر در نصب پنل کولرگازی خود همانطور که در بالا در باره ی استاندارد نصب گفتیم ، نتوانستید درارتفاع استاندارد آن را نصب کنید . لازم است در هر 7 متر از لوله کشی یک تله روغن قرار بگیرد .

نقش تله روغن در نصب کولر گازی


شاید برای شما سوال باشد که تله روغن چیست و چرا کارشناس یا تکنسین این امر را انجام میدهد ؟


تله روغن یا oil trap لوله کشی های خمیده ای هستند که در هر چند متر از لوله کشی اعمال میشوند تا روغنی که در گاز کولر گازی شما وجود دارد ، در صورت خاموش شدن دستگاه به سمت پنل هدایت نشود به این دلیل که جمع شدن این روغن در پنل دستگاه شما موجب پوسیدگی آن شده و در صورت شروع مجدد عملکرد دستگاه باعث مکش بی از حد روغن شده و به موتور دستگاه آسیب جدی وارد میکند .

• در آموزش و نصب کولر گازی ، اعمالی مانند عایق بندی ، پرایمر بندی و داکت کشی چیست و چه تاثیری دارد ؟

برای حفاظت از لوله ها در برابر از دست ندادن سرما ،آنهارا عایق بندی میکنند و همچنین برای کنار هم قرار گرفتن لوله ها و نظم آنها با نواری به نام پرایمر آنهارا به هم میپیچند و دسته بندی میکنند .


و اگر لوله ها یا کابل های متصل کننده از روی دیوار عبور کرده باشد برای نظم بیشتر و نمای خوب آنهارا داکت کشی می کنند .


یکی دیگر از دلایل داکت کشی کردن ، آسیب نرسیدن به لوله ها و کابل ها در اثر ، آب خوردگی ، تغییر دما و همچنین پارگی یا اتصال آن ها است .

در امر لوله کشی ، جوشکاری و خم کردن لوله ها در کجا استفاده می شود و چه کاربردی دارد ؟

برای این که برخی لوله ها در این فرایند به هم متصل شوند باید از دستگاه جوشکاری استفاده کرد زیرا استفاده از چسب یا هر عمل دیکر موجب نشتی گاز کولر شما می شود . لوله ها را نیز برای انتقال بهتر و سریع تر گاز مبرد خم میکنند .


لیکن جوشکاری و خم کردن لوله ها باید به صورت اصولی و استاندارد باشد تا لوله ها دفرمه و پهن نشود زیرا در صورت ایجاد این اتفاق ، گاز نشتی داشته و خطر های جدی را برای موجودات زنده آن محیط رقم میزند .

در قسمت برشکاری نیز حتما باید از دستگاه های برش مخصوص استفاده شود و پس از اتمام کار باید با پلیسه گیر براده های ایجاد شده گرفته شود زیرا اگر این نکته کلیدی اجرا نشود براده های فلزی وارد دستگاه شده و به آن آسیب می زند .

مرحله جوشکازی میله ها در آموزش و نصب کولر گازی


نکته حائز اهمیت این است که اگر به صورت خودسرانه از تبدیل ها برای لوله های نامناسب استفاده کنید باعث تغییر در فشار گاز شده و دستگاه را از سیکل قانونی و روتین خود منع میکند و این کار باعث خرابی دستگاه شما می شود.


پس باید این مراحل و تمام مراحل دیگر توسط نصاب ها انجام شده و توسط کارشناس ها تایید شود . البته در برخی مدل های دستگاه به دلیل فشار کم بودن گاز آن این امکان وجود دارد که به هر حال اگر اتفاقی در این زمینه برای دستگاه شما رخ دهد ، دستگاه از گارانتی خارج می شود .

کابل های ارتباطی و عملکرد آنها در نصب دستگاه

علاوه بر برقی با نام برق تغذیه که برق مورد نیاز دستگاه را تامین میکند ، دو یونیت استفاده شده در دستگاه با کابل های ارتباطی به هم وصل می شوند .
که البته تعداد و نوع و حتی کاربرد این کابل ها در مدل های مختلف متفاوت است که به تشخیص کارشناس در نصب مورد استفاده قرار می گیرد .

سایز مناسب کابل ها و رشته سیم های آنها معمولا چگونه انتخاب می شوند و چه تاثیری دارند ؟

در هر دستگاهی با هر مدلی سایز و عملکرد کابل ها نیز تغییر میکند لیکن معمولا سایز آنها بین 2 الی 4 و یا حتی بیشتر است . در بعضی از مدل ها نوع کابل های ارتباطی ، یک فاز ، یک نول است و در برخی دیگر علاوه بر این دو یکی دیگر هم از نوع ارت است .که البته در مدا های اینورتر دار هر سه این کابل ها مورد استفاده قرار می گیرد .

در نصب کولر گازی های اینورتر ، استفاده ازکابل شیلد چه کاربردی دارد ؟

متصل کردن کابل های شیلدی بسیار امری ضروری در کولر های اینورتر است زیرا در ساختار این مدل هر یونیت دارای برد جدا است یاین است که فرمان دستگاه را به صورت پالس و از طریق همین کابل ها به یونیت دیگر ارسال کند .

کابل شیلد در آموزش و نصب کولر گازی

چرا برای نصب کولر گازی باید سیم ارت را متصل کرد ؟

برای تخلیه بار و ارتشعاش اضافی برق دستگاه باید از سیم ارت یا همان سیم زین استفاده نمود . زیرا در صورت وصل نبودن این سیم و عدم تخلیه این فشار ها ، دستگاه شما دچار آسیب های جدی می شود

در اتصال کابل ها باید از ترمینال برق استفاده کرد

کابل هایی که در قسمت برق کشی دستگاه مورد استفاده قرار می گیرند باید یک تکه باشند اما اگر قرار باشد در قسمتی از کابل های تکه شده ای استفاده شود باید حتما از ترمینال برق استفاده کرد و اکیدا باید از اتصال کابل ها به وسیله جسب خودداری کرد .

ترمینال برق در نصب کولر گازی

مراحل و نکات آموزش و نصب یونیت بیرونی دستگاه

مناسب ترین محل برای نصب کندانسور دستگاه کجاست ؟

در هنگام نصب یونیت بیرونی یا همان کندانسور باید به نکاتی از قبیل ، صدای این قسمت ، تابش مستقیم یا غیر مستقیم آفتاب ،و ایمن بودن محل نصب توجه کرد . پس از آن با رعایت ایمنی های کامل دستگاه را در محل مورد نظر نصب نمایید .

در هنگام نصب موتور باید فاصله های ایمن را از دو طرف مورد بررسی قرار داد

یونیت بیرونی یا همان کمپرسور باید در فواصل استاندارد و ایمن نصب شود به این صورت که از پشت دستگاه حدود 30 سانتی متر از جلو درست در قسمتی که فن قرار دارد 70 متر و از سمت طرفین نیز 60 سانتی متر و از طرف دیگر حدود 30 سانتی متر ولیکن در قسمتی که حدود 60 سانتی متر نیازمند فضا است ، شیر های سرویس مخصوص لوله تعبیه شده به همین دلیل نیاز به فضای بیشتری دارد .

فاصله استاندارد در نصب یونیت کولر گازی


شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چرا باید دقیق همین اندازه ها اعمال شود در صورتی که فضای نصب کندانسور باز است ؟
در جواب به این سوال باید گفت همان طور که در ابتدا گفته شد نصب و راه اندازی این دستگاه نیاز مند دقت کارشناسان است زیرا اگر فواصل استاندارد اعمال نشود و کمتر و بیشتر از این حد باشد به کندانسور و خروج هوا از آن آسیب وارد میکند .

نحوه نصب پایه برای یونیت خارجی یا کندانسور دستگاه

در هر دو صورت زمینی و دیواری باید از پایه استفاده کرد . برای نصب کندانسور روی زمین باید از پایه با فرم های استاندارد استفاده کرده و در یونیت دیواری باید تمام ایمنی های محل نصب در نظر گرفته شود .

بعد از نصب پایه باید لرزه گیر به صورت صحیح و ترازبندی شده نصب شود

برای کارکرد بهتر فن و موتور کولر گازی باید لرزه گیر ها بر روی پایه یونیت بیرونی نصب شود و دستگاه نیز باید به صورت تراز قرار داده شود .

تست تمام قطعات از جمله ، لوله ها ، و شارژ گاز کولر گازی

لوله های دستگاه باید در مراحل پایانی تست شود تا دچار نشتی نشده باشد

برای اطمینان بیشتر از سالم بودن لوله ها کارشناس باید گاز دستگاه را وارد لوله ها کند و بعد در زمان های مختلف از سالم بودن لوله ها اطمینان حاصل کند .

لوله های دستگاه باید وکیوم شده و دارای خلاء باشد

لوله هایی که در ساختار دستگاه استفاده می شود نباید هیچگونه رطوبتی در آنها وجود داشته باشد چون در این صورت در دراز مدت با گاز مورد استفاده دستگاه مخلوط شده و موجب تغییر فشار دستگاه می شود که این امر باعث خرابی دستگاه خواهد شد .

برق مورد استفاده در کولر گازی

کابل برق کاری در نصب باید چه اندازه ای داشته باشد ؟

با توجه به ظرفیت دستگاه نصب شده ، برای ظرفیت های پایین تر از سایز 2.5 الی 3 و برای ظرفیت های بالاتر معمولا از سایزهای 4 تا 6 بهره گیری می شود .

چند رشته کابل در نصب کولر های گازی مورد استفاده قرار میگیرد ؟

برای دستگاه های تک فاز عمدتا از سه رشته نول ، فاز و ارت استفاده ممی شود اما همان طور که قبلا نیز راجع آ صحبت شد بسته به نیاز و مدل دستگاه این تعداد زیاد و کم می شود .

متراژ کابل برق قابل استفاده چقدر است ؟

اگر فاصله کابل تا دستگاه حدودا 20 متر باشد ، کابل باید از سایز استاندارد خارج شده و بزرگتر باشد ، لیکن اگر فاصله کمتر از مقدار ذکر شده بود ، همان کابل استاندارد دستگاه کفایت می کند .

مرحله راه اندازی دستگاه

بعد از آن که نصب دو یونیت انجام شد و کابل ها و سیم های متصل نصب شدند . برای راه اندازی نیاز به چک کردن فشار گاز دستگاه توسط گیج داریم تا مطمئن شویم که در سطح استاندارد قرار گرفته است.


و در پایان عمل test run جهت کارکرد درست دستگاه انجام می شود و آن هم به این صورت است که ، دستگاه به مدت 18 دقیقه در حالت دور تند فن و سرمایش قرار می گیرد و اگر بعد از این زمان فرمان دیگری از کنترل بگیرد کار خود را آغاز کرده و دستگاه شروع به فعالیت میکند .

آموزش و نصب کولر گازی به صورت تصویری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *